Skip links

PK22 (Poul Kjaerholm)

När man pratar om förra århundradets mest betydelsefulla design läggs det ofta mycket fokus på den innovation som skedde i bearbetningen och hanteringen av trä. Formgivare som Charles och Ray Eames, Arne Jacobsen och Hans J Wegner brukar nämnas som drivande i att utveckla ny teknik och nya synsätt. Men lika mycket innovation och framåtanda fanns faktiskt också i användandet av metall för att skapa nya uttryck och fantastiska möbler. Bland de främsta på detta område är står helt klart danske Poul Kjaerholm.

PK22 – minimalistisk och uttrycksfull

Till Kjaerholms främsta verk räknas fåtöljen PK22. Med sina rena linjer och sinnrikt minimalistiska formspråk hör detta till en av förra årets verkliga klassiker. Som Dieter Rams sa, god design är så lite design som möjligt. Med det ville han säga att god design innebär att inget ytterligare kan tas bort eller läggas till utan att formen och funktionen försämras. Enligt den principen är PK22 ett mästerverk där varje detalj är genomtänkt och helheten perfekt balanserad.

PK22 blev också Poul Kjaerholms stora genombrott. Formen bygger på samma grundidéer som hans examensarbete från Kunsthåndvaerkerskolen i Köpenhamn där han skolades. 1956 ställde Kjaerholm ut på den tidens främsta designmässa, Triennale, och fåtöljen vann då mässans finaste pris. Detta blev genombrottet för både Kjaerholm och PK22, som nu tog plats bland de mest betydelsefulla nya designerna under 1900-talets senare hälft.

Två PK22 i brunt skinn

Vardera stolsben är gjorda i ett stycke, krökta vid fyra ställen. Vinklarna där de är krökta är olika stora, balanserade för att säkerställa att stolen står stadigt även när du lutar dig framåt eller bakåt medan du sitter. Samma vinklar får också stolen att luta svagt uppåt, vilket gör att sitsen följer kroppen form och blir bekväm att sitta i. Exaktheten i hur dessa ben böjs till från ett enda stycke metall är en otrolig bedrift som vittnar om Kjaerholms noggrannhet och känsla för detaljer.

Samma noggranna enkelhet återspeglas också i själva sitsen, vars grundstomme också består av perfekt formade metallstycken. Dessa utgör en sorts ram på vilken sitsens material är upphängd. Sitsen har gjorts i flera olika material – rotting, mocka, läder, canvas. Stolens avskalade grundform gör att sitsens material får spela huvudrollen och beroende på vilket material du väljer får du en stol som kan inge helt olika känslor.

Nedan har vi listat alla varianter av PK22 som finns på markanden idag.

Läder

I läder ger PK22 ett läckert intryck där de nätta formerna och den borstade metallen matchas på ett fint sätt. Du kan välja mellan cirka 15 olika lädertyper i olika färger – klassiker som vitt och olika nyanser av brunt men också flera andra alternativ och kvalitéer.

 

PK22 i brunt läder

Mocka

Precis som i läder komplementerar en mockaklädd PK22  de rena linjerna hos fåtöljens form. Mockamaterialet har en lite mattare finish vilket gör att stolen upplevs som lite mjukare i sitt visuella intryck. Om du är orolig för att ha mockamöbler som kan få fläckar och bli fula behöver du inte vara orolig, det finns gott om bra produkter för att skydda mot fläckar eller rengöra om olyckan redan varit framme.

 

PK22 i grå mocka

Rotting

Denna variant i rotting med ljus färg ger en helt annan känsla jämfört med de i skinn och mocka. I rotting komplementeras den avskalade grundformen av en visuellt intressant sits som känns något mer romantisk och mer lekfull än övriga. Rottingmaterialet är också väldigt tåligt mot fläckar vilket kan vara ett stort plus!

 

PK22 i rotting

Canvas

PK22 i canvas är förmodligen den av alla varianter som upplevs som mjukast i sitt utseende, åtminstone i det ljusare naturfärgade utförandet. Det naturliga och enkla materialet kontrasterar med det hårda och strama i metallbasen, vilket ger en intressant och väldigt behaglig kombination. Detta är vår favorit!

Canvastyget går att få antingen ljust naturfärgad eller i svart.

 

PK22 i naturfärgad canvas

Kanske är du också intresserad av...

Kommentera

Namn*

Hemsida

Kommentarer